Vivim en un Món on el canvi ha esdevingut un fet inevitable. Cada vegada hi ha més eines, més mòbils, més tabletes,... Aquest fet no té perquè ser negatiu, ja que la innovació en si, té un significat positiu. Com a pares o educadors, el que hem de saber és quins usos poden fer els infants d’aquestes noves tecnologies, quins abusos poden sorgir i quines pautes podem posar nosaltres.
Fa anys que tenim present que els infants miren la televisió i ja som conscients (alguns) de quantes hores és recomenable mirar-la, quins programes, amb qui,... Però la tecnologia ja no es redueix només a la televisió, sinó que va més enllà.
Avui en dia tots els nens (o gairebé tots) disposen d’un aparell mòbil o una tableta. Aquestes estan farcides d’aplicacions, útils o no, que poden beneficiar l’aprenentatge i el desenvolupament cognitiu o al contrari, crear addiccions. Des que són ben petits, veiem amb la facilitat que llisquen el dit per les pantalles, bloquegen i desbloquegen, i una anècdota que em va fer gràcia fa un parell de dies va ser, una nena, que em va dir: mira, clica aquí, veuràs què tou! Els nens ja no diuen apretar, diuen clicar. Aquest és un indicador de que la generació digital ja és present a la nostra història.
Però el debat que molts pares tenen internament és: és bo per al meu fill tanta tecnologia? Primer de tot, cal tenir clar que els nens des de ben petits aprenen per imitació. Si som el típic pare que ens passem el dia al mòbil, revisant fotos al “Facebook”, jugant al “Candy Crush” o mirant videos al “youtube”, el nostre fill farà el mateix. Si li ensenyem que el mòbil o l’aparell electrònic està per perdre el temps, el que faran és perdre’l. Per això, hem d’ensenyar al nostre fill a fer un bon ús. Com ho fem? Aquí us deixo uns quants consells:
Primer de tot, és recomenable que la criatura no tingui una tableta o aparell propi. Recomano crear-li un espai en una tableta d’algun adult, on pugui tenir totes les seves aplicacions i material, i que aquest espai pugui estar tancat mentre utilitza l’aparell. Existeixen aplicacions especials per fer això, com per exemple Kids Place d’Android.
Instal·lar jocs que desenvolupin alguna àrea cognitiva (matemàtiques, lectura, memòria,...). Algunes aplicacions que ja he provat amb alguns nens i que han funcionat molt positivament són: el rey de las matemáticas, dumb way to die o cover orange. En el cas de les dues últimes, són jocs que treballen l’agilidesa mental i la lògica, respectivament.
Les tabletes han de ser utilitzades en moments concrets i pactats entre pares i fills. Per exemple, podem pactar que utilitzarem la tableta cada dia una hora després de fer els deures, o durant els trajectes llargs de cotxe. No hem de deixar que el nostre fill/a utilitzi l’aparell sempre que vulgui, ja que sinó cada vegada que s’avorreixi ho farà i llavors caurem en un abús.
Així com hem de tenir un horari establert, també hem de tenir un lloc establert. La tablet s’ha de desar sempre al mateix lloc i recomano que sigui un lloc comunitari. Si deixem que el nostre fill/a s’emporti la tableta a l’habitació, no podrem controlar si l’utilitza al llit i que a causa d’això estigui perdent hores de són. (També recomano fer el mateix amb infants o adelescents que disposin d’un telèfon mòbil. Quan van a dormir no el necessiten per res).
Per últim, és molt importants com a pares entendre que les tabletes no són substituts de la paciència. Què vull dir amb això? Us posaré un exemple: una família se’n va un diumenge a l’hora de dinar a un restaurant. El nen, de 5 anys, està nerviós perquè té gana i mostra el seu neguit aixecant-se de la cadira. La solució fàcil és donar-li la tablet, i que s’entretingui amb els jocs tan educatius que prèviament li hem buscat, però...estem fent bé? NO. No estem ensenyant al nostre fill/a que s’ha de tenir paciència, que en un restaurant ens hem de comportar bé i que les coses, a vegades, triguen. Per tant, les tabletes són bones, però no per distreure d’altres aprenentatges.
En definitiva, us recomano que no us poseu histèrics amb el tema de les tabletes i els mòbils amb els infants. Ells en faran l’ús que nosaltres els ensenyem o els permetem. Per tant, si tenim clares les bases ells tindran clares les normes.
Recordeu:
1- Tableta compartida
2- Aplicacions educatives
3- Horaris i llocs establerts
1- Tableta compartida
2- Aplicacions educatives
3- Horaris i llocs establerts
Finalment, us faig una llista d’algunes de les aplicacions que jo utilitzo amb els infants i per a què serveixen:
El Rey de las matemáticas: és una aplicació molt útil per agilitzar el càlcul mental. L’infant ha d’anar superant nivells, cada vegada més difícils, d’operacions matemàtiques bàsiques (sumes, restes, multiplicacions, divisions,...). En el meu cas particular, m’ha anat molt bé per treballar amb un nen de 11 anys, amb l’autoestima molt baixa i amb por a equivocar-se. El fet de superar reptes i tenir un temps límit, li ha anat bé per veure que equivocar-se és normal i que a vegades hem de treballar sota pressió, encara que no ens agradi.
Dumb ways to die (traduit seria maneres tontes de morir): és un joc on l’agilitat mental és essencial. Se’ns presenten una sèrie de reptes que hem de superar cada vegada més ràpid. Per exemple, hem d’unir tots els cables del mateix color abans que exploti la bomba o hem d’obrir la porta que allibera al panda,...
Cover Orange. El joc consisteix en protegir a les taronges de la pluja àcida amb un material concret. Has d’aconseguir economitzar al màxim el material per aconseguir l’objectiu.
Kids Place. L’aplicació que ens ajudarà a tancar la tableta quan el nostre fill l’estigui utiltizant i que no pugui fer servir cap aplicació que no estigui a dins de l’espai que li hem creat.
El restaurante del Dr. Panda. Aquest joc ajuda a aprendre tot allò relacionat amb el món dels animals, del reciclatge i dels animals.
Tangram. El divertit joc on has de combinar peces per crear figures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada